چگونه تمرینات ورزشی ارتباط ذهن سالم با بدن سالم را توضیح می دهد

6 فوریه 2018- مطالعه ی جدید محققان موسسه ی کارولینسکا در سوئد نشان می دهد که مکانیسم های مشابه ای که باعث ایجاد تاثیرات مفید تمرینات ورزشی بر مغز می شود، همچنین به مقابله با چربی و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. نتایج این تحقیق که در مجله Cell Metabolism منتشر شده است در نهایت ممکن است به ارتقا و پیشرفت داروهای چاقی و دیابت کمک کند.
در سال 2014، محققان موسسه ی کارولینسکا گزارش دادند که آنها مکانیسم اثرات مفید تمرینات ورزشی بر مغز را کشف کرده اند. حال، یک مطالعه ی پیگیرانه نشان داد که همان روند همچنین باعث افزایش متابولیسم چربی و تقویت خواص ضد التهابی سیستم ایمنی بدن می شود.
دکتر Jorge Ruas، مدیر این گروه تحقیقاتی از دپارتمان فیزیولوژی و فارماکولوژی، در موسسه ی کارولینسکا می گوید: ما دو قسمت اصطلاح " ذهن سالم در بدن سالم "را به یکدیگر مرتبط کردیم. تحقیقات ما نشان داد چرا تمرینات ورزشی برای بدن مفید است و در بلندمدت این نتایج می تواند منجر به توسعه ی درمان های جدید برای چاقی یا دیابت شود.
در مطالعات قبلی، این گروه از محققان نشان دادند که عضلات پرورش یافته به پاکسازی خون به شیوه ای مشابه با کاری که کلیه ها و کبد در بدن انجام می دهند، کمک می کنند.از طریق تمرینات ورزشی، عضلات میتوانند kynurenine که یکنشانگر استرس است را به kynurenic acid تبدیل کنند.میزان kynurenine اندازه گیری شده در افراد مبتلا به افسردگی و بیماری روحی، بالا می باشد.
در مطالعه ی حاضر، محققان به بررسی عمیق تر عملکرد اسید کینورنیک پرداختند. آنها متوجه شدند که دادن دوز روزانه ای از اسید کینورنیک، به موش هایی که بر اثر تغذیه با رژیم غذایی پر چرب، دچار اضافه وزن و افزایش قند خون شده بودند، مفید واقع شده و سبب کاهش وزن و بهبود تحمل گلوکز آنها می شود، درحالیکه در میزان مصرف غذای آنها تغییری صورت نمی گیرد.
محققان توضیح می دهند که کینورنیک اسید، گیرنده ی سلولی GPR35 را که در سلولهای چربی و سلول های ایمنی یافت می شود، فعال می سازد.این فرآیند در ابتدا منجر به تبدیل سلولهای چربی سفید به چربی قهوه ای و سوزاندن انرژی و در نهایت باعث افزایش خواص ضد التهابی آنها می گردد.
دکتر Ruas می گوید: ما نشان داده ایم که با وجود مصرف بیش از حد انرژی، اسید کینورنیک مانع از افزایش وزن می شود.گام بعدی ما شناسایی زنجیره ی پیچیده ای از مولکول های تعاملی است که بوسیله ی رژیم غذایی و تمرینات ورزشی تحت تاثیر قرار می گیرند.

منبع و سایت خبر:

Cell Metabolism, 2018 DOI: 10.1016/j.cmet.2018.01.004

www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180206140630.htm